IDA KVETNY (1980)
BLUE BRAIN CORAL
Galleri KANT.
Kvetny har til udstillingen arbejdet med såvel maleri, tegning, skulptur, tekstil og med animationer ledsaget af lyd. For såvel keramikken som for animationerne gælder det, at figurerne og formerne fra malerierne så at sige “træder ud af” billederne for påny at gestaltes i en anden krop, det være sig lerets eller skærmen. På udstillingen ses skulpturen “Blue Brain Coral”. En blå hjerne koral der lever dybt på havets bund, koblet op som en spirituel rensnings-habitat. Den tager form af et paramenneske (menneske-dyr hybrid). Siden antikkens mytologi har man haft kendskab til disse hybrider. I dag kæmper videnskaben med et etisk dilemma omkring restriktioner påskabelsen af menneske-dyr hybrider.
Skulpturen kan ses som en koral, der er smeltet sammen med 3 Pan-lignende torsoer. De tre øjne under torsoerne symboliserer en synskhed og visdom fra naturen. På papirværket af samme titel danner hybriden baggrundskulisse for 9 deltagere ved den “Neuromorfiske Hjerne Simulerings Kongres” med fokus på AI (Artificial Intelligence).
Som kunstner er Ida Kvetny eksponent for den generation der på én gang er den vestlige verdens sidste vidner til tiden før mobiltelefonen, internet, computerspil m.m. og som samtidig er de første unge modtagere og forbrugere af den nye teknologis muligheder. Et spænd af erfaring og forandring.
“I en digital tidsalder forsøger jeg at udforske et ursprog, som går på tværs af tider, steder og kulturer. Jeg arbejder med fænomener og arketyper i en tid, hvor begreber som kollektiv underbevidsthed, lagring af hukommelse og kunstig intelligens danner en ny opfattelse af virkeligheden.” Den kronologiske fortælling har mistet sin logik, og der skabes nye myter og billeder. Menneskets opfattelse af sig selv, af tid, begivenheder, virkelighed og sandhed har fået et vrid, et twist. Det er denne erfaring, denne erkendelse, der er grundstoffet i Kvetnys univers. Ida Kvetny har tidligere vist skulpturelle værker i sine udstillinger og således inddraget rummet i oplevelsen. Men til udstillingen i KANT har hun udforsket keramikkens verden yderligere i forhold til tidligere, blandt andet ved at farven og begitningen nu spiller en afgørende rolle for den endelige skulptur. I to uger arbejdede hun intenst på et af verdens førende keramiske værksteder, Tommerup Keramiske Værksted på Fyn.
Ida Kvetny bor og arbejder i København. Hun har en BA (hons) i “Drawing & Painting” fra Edinburgh College of Art, 2006, og en MA Fine Art fra Central Saint Martin’s College of Art and Design, London, 2007. I 2005 deltog hun i den præstigefyldte “Norfolk Summer School of Art” ved Yale University (Ellen Battell Stoeckel Fellowship Grant). Ida Kvetny har siden sin afgang i 2007 deltaget i adskillige nationale og internationale udstillinger, heriblandt Torrance Art Museum, Los Angeles og The Museum of Art at Seoul National University i Korea. I Danmark har hun bl.a. udstillet på BRANDTS, ARKEN, samt Charlottenborg Kunsthal “Til Vægs” og senest “Ikke til salg” på Trapholt 2015/2016. I foråret 2012 blev hendes biografi inkluderet i ”Kraks Blå Bog”.